Læringsmetode

Emnet bruker arbeid i lab og team-basert læring. Hver uke går vi gjennom en læringsmodul med ulik innhold, men strukturen er den samme, og består av flere steg.

Hver læringsmodul har en hjemmesiden, som gir deg en oversikt over læringsmål, forberedelesmaterial, teamarbeid og ekstra material om det finnes.

Steg 1: Forberedelse

Du får en lenke med forberedelsesmaterial. Dette kan være tekst eller video. Forberedelestid vil derfor variere litt, og det er lurt at du setter i gang i god tid.

Steg 2: Klassetime

Når vi møtes i klassen skal du sitte i dine dobbel-team, altså i grupper av ca. 6 studenter.

Vi begynner vi med en test, der du kan for første gang bruke det du har lært under forberedelsen. Disse testene kalles også for RAT, som står for Readiness Assurrance Test. En RAT har ca. 10 flervalgsoppgaver, med 4 svaralternativer (A, B, C, D). Et av alternativene er best, og den skal du finne. RAT'ene har ikke funksjon av å overvåke deg, men er en verdifull og effektiv læringsaktivitet når du kommer i kontakt med nye ting. Du kommer rett og slett fortere i gang.

En RAT består av to faser:

Individuell RAT

Du løser en RAT først individuelt, for seg selv på papir i klasserommet. Denne tiden kan du bruke for å tenke selv gjennom materialet, og bli kjent med spørsmålene. I denne delen er det helt stille i salen. Det høres kanskje kjedelig ut å begynne dagen med en test, men erfaringen viser at de fleste liker dette svært godt etterhvert.

Team RAT

Du løser samme RAT igjen i ditt team (ca. 6 studenter). Nå blir det mye lyd i salen, siden dere skal diskutere hvilken løsning som er best. Her er det viktig at alle deltar i diskusjonen, og at dere ikke bare "blir enige" om den beste løsningen men diskuterer gjennom alternativene.

Resultatene av en RAT teller ikke til sluttkarakter i emnet (som er uansett bestått / ikke bestått), men oppmøte og gjennomføring av RAT er obligatoriske arbeidskrav. Det viktigste derfor er ikke nødvendigvis å få alle svarene rett, men å lære underveis ved å forklare det du har forstått til de andre, og høre hvordan de tenker.

Vi bruker en app som gir direkte tilbakemelding om løsningen, slik at dere ser underveis hvordan dere ligger an.

  • Leg vekt på å forklare ting til hverandre.
  • Ikke bare "bli enig" om hvilken løsning som er best, men forklar hvorfor.
  • Pass på at alle deltar og er med.

Steg 3: Forelesning

Avhengig av tema følger den en kort forelesning som går dypere inn i materialet og forbereder arbeidet i lab som følger etterpå.

Steg 4: Lab

Vi drar til lab. Her sitter du i din kjerne-gruppe som består av 3 studenter. Det er for å gjøre det lettere å jobbe med tekniske oppgaver, og 3 studenter passer godt bak samme skjerm.

Edit this page