Rapporter
Det er ingen eksamen i emnet, men hvert team må levere inn en rapport for hver av de tre lab-delene.
Hvorfor rapporter?
Å skrive rapporter har flere hensikter:
-
Å kunne skrive er en viktig del av utdanningen. Jo tidligere du blir vant med å skrive, jo bedre. Erfaringen viser at øving over tid er viktig. Mot slutten av studiene må du levere prosjekt- og masteroppgave. I begge tilfellene blir den bedømt på basert på rapporten du leverer inn, så det lønner seg å lære seg hvordan man skriver.
-
Skriving er en viktig del av læringen. Du skriver rapportene først og fremst for å reflektere over det dere har gjort i laben. Dette bidrar til læringsutbytte og er del av emnet.
-
Skriving er en viktig del av det vitenskapelige arbeidet, som danner et grunnlag for en ingeniør.
-
Vi leser rapportene og bruker dem som direkte tilbakemelding for å forbedre labbene til neste år.
Innlevering
- Innleveringen skjer via Blackboard, som gruppeinnlevering. Det vil si det er nok at en av deres team av tre studenter leverer.
- Rapporter som ikke blir levert innen tidsfristen regnes som ikke bestått.
- Endelig rapport må leveres i PDF format, uansett med hvilket verktøy dere har skrevet den.
- Vi anbefaler at dere bruker Word og samarbeider via Teams, slik at alle kan bidra.
- Bruk mal som er tilgjengelig på Teams.
- For oss er det viktig at PDF filen kalles ttm4175-part-x-team-y.pdf, med x = {1, 2, 3} og y er deres teamnummer.
- Ved tekniske problemer ved opplasting eller innlevering, ta kontakt med fagansvarlig så fort som mulig, så ordner seg ting. Ikke utsett noe.
Innhold
Noen oppgaver stiller konkrete spørsmål som dere skal svare på i rapporten. Ellers bør dere beskrive oppbyggingen av oppgaven og hvordan dere fikk frem resultatet. Dere skal også reflektere over eget arbeid, innsikt og hva dere har lært. På slutten av hele rapporten (for hver lab), har dere muligheten å gi oss tilbakemelding om labben. Skriv hva dere likte (da beholder vi det til neste år), og skriv hva dere synes trenger forbedring (da prøver vi å gjøre det). Vi setter utrolig stor pris på tilbakemeldingen!
- Svar på spørsmål i oppgavene.
- Utover svar på direkte spørsmål, beskriv hva dere har gjort.
- Skriv gjerne kort og presis.
- Skriv slik du ville gjerne fått det forklart selv.
- Hvis dere synes at en oppgave var vanskelig eller fikk ikke forventet resultat, skriv det også.
På slutten av hver rapport, skriv hva du syntes om labben.
- Hvor vanskelig var det?
- Hva har du spesielt lært?
- Har du forslag til forbedringer?
Flere tipps
Norsk eller engelsk?
Det er meget sannsynlig at dere kommer til å skrive masteroppgaven på engelsk, og mye av undervisningen vil foregår på engelsk. Vi anbefaler at dere bruker muligheten og kommer i gang med å skrive på engelsk. Det er ikke farlig om dere gjør noen språkfeil.
Hvor mye skal vi skrive?
Vi forventer sånn circa to sider med tekst per uke. Antall sider vil øke om dere bruker en del figurer, som er anbefalt.
Bruk bilder
Det hjelper ofte å illustrere noe ved hjelp av figurer. For labrapporten egner det seg svært godt å ha skjermbilder for å forklare noe, og gjerne bilder tatt med kamera for å vise frem hardware.
Vær ambisiøs!
Du skal bruke rapporten aktivt for å vise til oss hva du har lært. Gjerne prøv å gå utover minstekravene ved å kun svare på opplagte spørsmål. Vis hvordan deres team har løst oppgavene.
Oppmøte
Dere får godkjent faget på grunnlag av rapporten dere skriver. Det betyr også at rapporten er minst like viktig som å løse oppgaven. Faktisk så går det an å skrive en veldig god rapport selv om man ikke løser alle oppgaver! Det handler om å reflektere over eget arbeid, hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Derfor er det indirekte også plikt til å møte opp. Om dere ikke møter opp, har dere ikke grunnlag til å bidra til rapporten.
Bruk kun egne ord
Det er veldig viktig at dere skriver rapporten selv, og ikke kopierer større eller mindre deler fra andre, hverken andre rapporter eller hvilken som helst annen kilde. Å kopiere fra andre kalles plagiat. Det er ikke bare urettferdig mot de som skriver selv, men det ødelegger (i det store bilde) en ordentlig vitenskapelig prosess, der resultater er målt og rapportert oppriktig, og kilder er sitert sikkelig slik at det er tydelig hvor resultatene kommer fra.
Plagiater oppdages overraskende enkelt, og vil bli behandlet som fusk etter regler fra NTNU. Det er egentlig den eneste måten å virkelig få stryk på emnet. Det har så langt ikke skjedd, men vi må si ifra på forhånd.
Hvordan man siterer riktig krever noe kunnskap, og er noe å bli vant med. Sjekk Hjelp til oppgaveskriving, og gjerne spør faglæreren om du lurer på noe.